• Brent Biesheuvel

De Haringvlietsluizen staan op een kier, maar waarom eigenlijk?

Sinds dat in 1970 de Haringvlietsluizen zijn gebouwd, is er een harde scheiding tussen zoet en zout water. Het Haringvliet is hierdoor afgesloten van de zee en is daardoor zoet geworden. Toch gaan de sluizen nu weer open. Maar waarom eigenlijk?


Door de Haringvlietsluizen op een kier te zetten kunnen trekvissen zoals de Zalm en Zeeforel weer richting de paaigebieden zwemmen die stroomopwaards liggen of juist in zee. Eerst kon dit niet.


Op 15 november 2018 zijn de sluizen voor het eerst op een kier gegaan. hierdoor konden de trekvissen het Haringvliet op zwemmen. Met het instellen van dit zogeheten Kierbesluit gaan de sluizen deels open als er voldoende zoet rivierwater het Haringvliet instroomt. Het gebied blijft ook een belangrijke zoetwaterbron voor drinkwater en de landbouw. Daarom is een aantal maatregelen genomen om ondanks de indringing van zeewater het zoet water op peil te houden.


Wat betekend dit voor ons als zeilers?

Het Haringvliet wordt een klein beetje zouter, brak. De scheidingslijn tussen zoet en zout water zal naar verwachting ter hoogte van Middelharnis komen. Dat betekend dat het water in het oostelijke gedeelte van het Haringvliet gewoon zoet blijft. Bij Hellevoetsluis dus niet.

Zout water is niet slecht voor je zeilboot maar je moet wel goed op het onderhoud letten. Ook zal afspoelen van je materiaal belangrijk zijn om slijtage tegen te gaan. Hou dit dus goed in de gaten. En onthou ook, het Haringvliet zal nooit zo zout zijn als de zee.


Om een beeld te geven. Het Haringvliet bevat nu 108 mg/l zout. De zee 17000 mg/l. Nog even zout sparen dus voor ons een zout, al dan niet brak meer kunnen noemen.

Onderhoud aan je boot als je op zout water vaart

Of je nu op zoet of zout zeilt, voor het plezier maakt het niet uit. Nouja, tenzij er een grote golf over komt en je een hap zout water inslikt.

Tijdens het zeilen hoef je nergens op te letten. Als je terug komt in de haven is het wel heel belangrijk je materieel goed met zoet water af te spoelen. Let hierbij op het spoelen van je blokken, lijnen en lieren. Als zout opdroogt bijt het namelijk in op zachte materialen en kan draaiende onderdelen doen blokkeren. Als je een motorbootje hebt, spoel dan ook je motor goed door met zoet water. Als hier zout in achter blijft kan dit funest zijn voor je motor. Gewoon even de tuinslang erop dus!



Haringvliet sluizen op een kier. Zeilen op zout water

107 keer bekeken

© 2020 by Zeilschool iSail

Kvk: 66103401

BTW: NL219395470B01
IBAN: NL25 INGB 0007 3245 25