Het zal je maar overkomen. In een panieksituatie wordt je van je schip gehaald door een reddingsmaatschappij. Maar wat gebeurt er dan eigenlijk met het schip? Als de gehele bemanning van een schip wordt gehaald blijft het schip alleen achter en is dus een boot op drift. Een gevaar voor de scheepvaart.
De Nederlandse kustwacht is verantwoordelijk voor alle schepen op de Noordzee. Als een schip op drift raakt dan maken zij hier een melding van door middel van het uitzenden van een NavTex bericht. Op die manier worden andere schepen op de hoogte gebracht van een (zeil)boot op drift.
Een zeilschip wordt nooit tot zinken gebracht maar er wordt gewacht totdat deze aanspoelt en geborgen kan worden. Ook gaat er een bericht uit naar bergers dat zij het schip mogen bergen. Dit is nooit een opdracht. Een zeilschip bergen levert vaak niet genoeg op voor een bergingsmaatschappij. Een koopvaardijschip is een ander verhaal.
Als een zeilschip op drift een bedreiging is voor bijvoorbeeld een boorplatform of in een drukbevaren route terecht dreigt te raken dan wordt deze weggesleept door de Zeesleper van de Nederlandse kustwacht die 24/7 op zee is om dit soort incidenten te voorkomen.
Bron: zeilen.nl
コメント